MIN E-POST

JEG TRENGER HJELP ...


Vanlige spørsmål:

- Hvordan setter jeg opp e-postkontoen min i Windows Mail eller andre e-postklinenter?

Hvis du har en storfjord.net-adresse, se her. Hvis du har en annen adresse se her.

Sette opp på mobil? Velg manuelt oppsett ... og bruk IMAP-server.

Sette opp på PC med Windows 8 (ofte problematisk ...)? Last ned, installér og bruk gjerne Mozilla Thunderbird for å betjene e-posten din! Bruk POP3 som server for innkommende e-post på din hoved-PC.

- Hva er innkommende (POP3 eller IMAP) og utgående mailserver (SMTP)?

For de med en storfjord.net-adresse:

Innkommende e-postserver (pop3 eller IMAP): mail.itpays.no

Utgående e-postserver: mail.itpays.no (med brukernavn/ passord til godkjenning) - evt. den SMTP server som er oppgitt av din Internett-tilgang leverandør.

Her har vi listet opp noen av de mest benyttede:

Andre:

Innkommende e-postserver (pop3 eller IMAP):

pop.lyngen.net eller imap.lyngen.net
pop.kaafjord.net eller imap.kaafjord.net
pop.nord-troms.net eller imap.nord-troms.net
pop.balsfjord.net eller imap.balsfjord.net
pop.ibestad.net eller imap.ibestad.net

Utgående e-postserver: send.one.com (du kan også bruke linjetilbyders SMTP-server)

Forbehold om endringer.


- Hvordan bruker jeg Webmail?
Etter du har logget deg på, kan du endre språket til norsk, dersom man vil. Nye epost-meldinger vises til venstre i kolonnen, og de fleste menyene er selvforklarende, som f.eks. "Ny melding". Det er ikke så stor forskjell på bruk av webmail i forhold til en lokal epost-klient. Lykke til!
- Kan jeg få Webmail-menyene på norsk?
For de med en storfjord.net-adresse:

Velg "Options" og "Display Preferences" fra menyen. Sett "Language" til norsk eller foretrukket språk. Klikk "Submit" nederst på siden for å lagre endringene. Menyene vil være på det språket du valgte neste gang du logger inn.

For andre:

Klikk på "Settings" fra menyen og velg "Application". Sett "Language" til norsk eller foretrukket språk. Klikk "Ok" for å lagre endringene. Menyene vil være på det språket du valgte neste gang du logger inn.

- Jeg får ikke logget meg inn, hva er galt?
Klarer du å logge deg inn via Webmail? Har du skrevet inn rett brukernavn og passord? Husk at brukernavnet er hele e-postadressen din. Hvis du bruker en e-postklient, f.eks. Window Mail, sjekk at alle instillinger er riktig, prøv evt. å skriv de inn på nytt. Hvis du ikke kommer inn via Webmail, sjekk Driftsmeldinger eller ta kontakt med oss.

- Jeg får en feilmelding når jeg forsøker å sende e-post
Sjekk at utgående e-postserver er rett. Se oppskrift for hvordan du setter opp e-posten din for å få det riktig.

- Kan jeg endre e-postadressen min?
Du kan ikke endre din e-postadresse. Hvis du vil ha en annen, må vi slette den gamle og opprette en ny.

- Kan jeg endre passord?
Kun de som har en storfjord.net-adresse kan endre passord selv. Gå til mail.storfjord.net - Under "User Account" fyller du i din e-postadresse uten @storfjord.net, altså FORNAVN.ETTERNAVN. I "Domain Name" skriver du STORFJORD.NET, og under "Password" skriver du ditt passord.

- Alias, nytt produktark (brukernavn, passord etc.), disk-kvote, vedleggsstørrelse
- Spamfilter
For de med en storfjord.net-adresse: gå til mailfilter.storfjord.net og logg deg på med din epost-adresse og passord. Der kan du se på meldinger som har havnet i SPAM-filteret, samt endre strenghetsgraden på filteret. Klikk her for å finne mer informasjon om mailfilteret.

For andre:

Epost-leverandøren kjører felles SPAM-kontroll. Det er pr. i dag ikke mulig å endre dette selv.


Fant du ikke svar på ditt spørsmål, kontakt oss gjerne.



Tilbake til menyen


tekst